MPK krakow rodzaje biletow na okaziciela

image Indeks       image MPa Europy       image Pup Tarnow       image BMKA rajdy       image PUVA Kraków       image pub Tavern       

Podobne

Terra Incognita

Temat: [pr] Ile kosztuja bilety w innych miastach?
http://www1.gazeta.pl/poznan/1,36001,1271617.html Ile kosztują bilety MPK w innych miastach? Lech Bojarski 15-01-2003, ostatnia aktualizacja 15-01-2003 18:17 Mimo uchwalonej przez radnych podwyżki cen biletów miejska komunikacja w Poznaniu należy do najtańszych w Polsce. Warszawiacy mogą nam pozazdrościć, a krakowianie wręcz zgrzytać zębami, bo za miesięczną sieciówkę na okaziciela muszą płacić aż 210 zł! Podwyższone ceny biletów poznańskiego MPK zaczną obowiązywać od 1 kwietnia. Bilety jednorazowe 10-minutowe będą droższe o 10 gr, półgodzinne o 20 gr. Podrożeją też bilety autobusowe przystankowe oraz - co najbardziej zaboli poznaniaków - miesięczne na okaziciela. Ich cena podskoczy z 55 do 69 zł. Lepiej ze zdjęciem Furtką pozwalającą oszczędzić portfele będzie jednak bilet imienny ze zdjęciem, wystawiany na konkretną osobę. Jego cena nie będzie się różnić od dzisiejszej sieciówki (55 zł). Od kwietnia będziemy też kupować bilety 30-dniowe. Uchwalone we wtorek podwyżki mogą oczywiście martwić poznaniaków, ale na pocieszenie trzeba przyznać, że i tak bilety komunikacji miejskiej są w Poznaniu stosunkowo tanie. W różnych większych miastach Polski obowiązują różne rodzaje biletów. W Warszawie, Gdańsku, Krakowie i Wrocławiu podstawowymi biletami są jednorazowe, które po skasowaniu upoważniają do dowolnie długiej podróży tramwajem czy autobusem bez przesiadki. Natomiast w Poznaniu, Szczecinie i Łodzi pasażerowie kasują bilety czasowe. Trudno więc porównać, w którym z miast bilety są najtańsze. Kraków dla krezusów Można się jednak pokusić o porównanie cen biletów okresowych w wymienionych miastach. W każdym z nich z wyjątkiem Gdańska i Szczecina obowiązują (lub jak w przypadku Poznania będą obowiązywać) bilety miesięczne lub 30-dniowe na okaziciela i imienne. Porównując Poznań z innymi miastami, widać, że mimo podwyżki ceny biletów naszego przewoźnika są i tak niskie. Nawet najtańsze spośród reszty miast bilety warszawskie są o 9 zł (na okaziciela) i 11 zł (imienne) droższe do naszych. Minimalnie więcej niż w Warszawie płacą pasażerowie we Wrocławiu - 68 zł za sieciówkę imienną i 78 zł na okaziciela. W Szczecinie są tylko bilety imienne sieciowe - kosztują 73 zł, zaś w Gdańsku tylko sieciówki na okaziciela - za 103 zł. Najgorzej mają jednak mieszkańcy Krakowa. Za miesięczną imienną sieciówkę płacą 80 zł, a za bilet na okaziciela aż 210 zł!
Źródło: topranking.pl/1726/pr,ile,kosztuja,bilety,w,innych,miastach.php



Temat: Spór w MPK
Spór w MPK Nie znam się na zarządzaniu, ale miałem okazję korzystać z komunikacji w Krakowie i w Łodzi jeszcze w starym wieku - przez parę lat obserwowałem, jak w tych dwóch miastach rozwija się i zmienia przedcsiębiorstwo obsługujące na co dzień kilkaset tysięcy klientów. I cóż ja widziałem: Kraków: pierwszą zmianą było wprowadzenie stałych godzin odjazdu tramwajów. Bez studiowania skomplikowanego rozkładu ... metrów. Kraków: 2-remontowano dość długie odcinki torowiska na peryferiach miasta, gdzie nie dość, że jest to 8 x tańsze niż w centrum, to jeszcze znacznie skraca czas podróży. Łódź: 2-do starych ... widoczne z zewnątrz, to jeszcze podobno jeden taki panel kosztuje ok. 1000 zł. W Krakowie od 100 lat korzystają z tzw. "choinek", dobrze znanych też np. z londyńskiego metra. Koszt jednej ... i obwieszał ich choinkami... czy jakoś tak. Kraków: kolejnym istotnym posunięciem było wprowadzenie bardzo bogatej oferty biletowej, zwłaszcza jeśli chodzi o kilkudniowe "migawki" na okaziciela - całodobowe, 3-dniowe, tygodniowe... plus bilety semestralne dla uczących się w cenie 4 miesięcznych. W Łodzi - koszmarnie drogie 14-dniowe plus całodobowe, też drogie. Łódź: zmieniające się firmy kontrolerskie, obsługiwane przez różnego rodzaju margines społeczny, któremu zawsze ... tramwaje niektórych linii i jeździły sobie takie niemiłosiernie załadowane "czwórki", podczas gdy Kraków korzystając z umowy partnerskiej z jakimś miastem w RFN otrzymał nieodpłatnie kilkanaście tamtejszych tramwajów, które do dziś zresztą jeźdżą, pomimo że mają już sporo ponad 20 lat... GENERALNIE: W Krakowie korzystanie z MPK jest przyjemniejsze, pojazdy są czystsze i bardziej zadbane, jeżdżą bardziej przewidywalnie. Kontrole biletów są skuteczniejsze, mniej jest wandalizmu, można kupić bilety w każdym tramwaju/autobusie... CZy to wszystko wynika tylko z tego, że tam jest więcej turystów? Czy może przedsiębiorstwo jest po prostu lepiej zarządzane...
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,391,4866059,4866059,Spor_w_MPK.html


Temat: Czy komunikacja miejska w Poznaniu jest tania?
Czy komunikacja miejska w Poznaniu jest tania? Witam. Na stronie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu www.mpk.poznan.pl/bilety/taryfy-oplat/242 zamieszczono porównanie cen biletów w kwartalniku "Komunikacja Publiczna". Porównanie cen jakie przedstawiono w tym artykule wg mnie nie ma większego sensu. Nie mogę ocenić całego artykułu ponieważ go nie czytałem. Odnoszę się jedynie do tego co umieszczono na wskazanej powyżej stronie. 1. Bilety jednorazowe. Na początek zwróćmy uwagę na porównywane ceny biletów jednorazowych z Warszawy i Poznania. W przypadku Warszawy wybrano bilet jednorazowy za 2,80 zł, w przypadku Poznania bilet jednorazowy do 10 przystanków za 2,20 zł. Jest to złe porównanie z dwóch powodów. Po pierwsze bilet warszawski ważny jest przez 120 minut od chwili skasowania i można przejechać na jego podstawie całą trasę natomiast na podstawie biletu poznańskiego maksymalnie 10 przystanków. Po drugie bilet warszawski ważny jest we wszystkich liniach w granicach miasta - tramwajowe, autobusowe zwykłe, podmiejskie, przyśpieszone, ekspresowe, metro i SKM. Poznański bilet na linie pośpieszne i sezonowe kosztuje już 4,20 zł. W Warszawie za tę cenę możemy jechać dowolnym autobusem, tramwajem, metrem i SKM oraz wyjechać poza Warszawę autobusem podmiejskim lub SKM. Porównywanie tych dwóch rodzajów biletów jest nieporozumieniem. Biorąc pod uwagę inne miasta bierze się pod uwagę zupełnie różne rodzaje biletów: jednorazowe (ważne na przejazd całą trasą bez przesiadek), strefowe (ważne w zależności od liczby przejechanych ... zwykłą, bez przesiadek, w granicach miasta. Wówczas za przejazd zapłacimy: Warszawa: 2zł (bilet 20-minutowy) Kraków: 2,50zł (bilet jednorazowy) KZK GOP: 2,40zł (bilet jednorazowy) Łódź: 2,40zł (bilet 30-minutowy) Wrocław: 2,40zł (bilet jednorazowy) Poznań: 2zł (bilet 15-minutowy) Szczecin: 2,20zł (bilet 20-minutowy) Gdańsk: 2,50zł (bilet jednorazowy) Przykład 2. Załóżmy, że będziemy jechać 30 minut linią zwykłą, bez przesiadek/z jedną przesiadką, w granicach miasta. Wówczas za przejazd zapłacimy: Warszawa: 2,80zł/2,80zł (40-minutowy) Kraków: 2,50zł/5zł (jednorazowy) KZK GOP: 2,40zł/4,80zł (jednorazowy) Łódź: 2,40zł/2,40zł (30-minutowy) Wrocław: 2,40zł/4,80zł (jednorazowy) Poznań: 3,60zł/3,60zł (30-minutowy) Szczecin: 3,40zł/3,40zł (60-minutowy) Gdańsk: 4zł/4zł (1-godzinny) W przypadku bardzo krótkich przejazdów wygrywa Łódź, która ma w swej ofercie bilety 10-minutowe, za które zapłacimy 1,70zł. Za przejazdy do 15 minut wygrywa Warszawa i Poznań z biletami po 2 zł. W przypadku przejazdów do 30 minut najkorzystniejszą ofertę ma Łódź. W przypadku przejazdów bez przesiadek dołączają do niej KZK GOP i Wrocław. Tuż za nimi Kraków. Przykład 3. Przejazd 60-minutowy, linią zwykłą, bez przesiadek/z jedną przesiadką/ z dwiema przesiadkami, w granicach miasta. Warszawa: 2,80/4/4 (jednorazowy/60-minutowy/60-minutowy) Kraków: 2,50/5/5 (jednorazowy/jednorazowy/90-minutowy) KZK GOP: 2,40/4,80/7,20 (jednorazowe) Łódź: 3,60/3,60/3,60 (60-minutowe) Wrocław: 2,40/4,80/7,20 (jednorazowe) Poznań: 5,80/5,80/5,80 (60-minutowe) Szczecin: 3,40/3,40/3,40 (60-minutowe) Gdańsk: 2,50/3/3 (jednorazowy/60-minutowy/60-minutowy) Widać dokładnie, że w przypadku przejazdu bez przesiadki Poznański bilet jest najdroższy. Wygrywa tu KZK GOP i Wrocław. W przypadku jednej przesiadki Gdańsk wyprzedza wszystkie pozostałe miasta. Poznań tu także ma najdroższą ofertę. Przy dwóch przesiadkach prowadzi Gdańsk. Najdrożej jest we Wrocławiu i KZK GOP. 2. Bilety okresowe Przykład 4. Bilety dobowe (w granicach miasta/sieciowe) Warszawa: 9/14 Kraków: 10,40/15 KZK GOP: 12/12 Łódź: 9,60/9,60 Wrocław: 8/10 Poznań: 13,20/13,20 Szczecin: 11/11 Gdańsk: 10/? W przypadku biletu ważnego w granicach miasta wygrywa Wrocław z ceną 8zł ale tylko w przypadku linii zwykłych. Jednak za zwycięzcę można wziąć w tym przypadku Warszawę biorąc pod uwagę fakt, iż na bilet warszawski za 9zł w granicach miasta można jeździć wszystkimi środkami komunikacji miejskiej: linie tramwajowe, autobusowe zwykłe, przyśpieszone, ekspresowe, podmiejskie i nocne, metrem i SKM oraz dodatkowo pociągami Warszawskiej Kolei Dojazdowej i Kolei Mazowieckich! Porównanie biletów 30-dniowych lub miesięcznych imiennych także nie było zbyt trafne. Po pierwsze należałoby porównać odrębnie ceny biletów obowiązujących w granicach miasta, w granicach miasta i poza nim. To samo dotyczy biletów na okaziciela. Ponadto należałoby wziąć pod uwagę liczbę środków komunikacji zbiorowej, z których można korzystać na taki bilet. W Warszawie na podstawie wszyskich biletów okresowych (bez 20-, 40-, 60-, 90-minutowych), czyli od dobowego wzwyż, można podróżować liniami tramwajowymi, wszystkimi liniami autobusowymi, metrem, pociągami SKM, WKD i Kolei Mazowieckich. Dotyczy to zarówno biletów ważnych na strefę pierwszą (w granicach miasta) i drugą (poza granicami miasta). Takiej oferty nie posiada chyba żadne z pozostałych miast, które brały udział w porównywaniu cen. Należałoby to jednak dokładniej prześledzić. Nie twierdzę, że moje porównanie jest idealne jednak w przypadku przejazdów na podstawie biletów krótkoterminowych pozwala dokładniej ocenić kiedy i gdzie jest najtaniej, a gdzie najdrożej. W przypadku biletów dobowych należałoby rozróżnić także kilka przypadków. To samo dotyczy biletów miesięcznych. W jednym mieście bilety ważne są tylko na linie dzienne zwykłe, w innych dochodzą nocne lub pośpieszne. W innych miastach bilety takie są ważne na wszystkie linie w granicach miasta lub/i poza granicami. Daleko idące uogólnianie jest w tym przypadku niezbyt dobre, bo prowadzi do przekłamań tak jak ma to miejsce w przypadku notatki na stronie MPK w Poznaniu. Pozdrawiam, Rafał.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,67,98373872,98373872,Czy_komunikacja_miejska_w_Poznaniu_jest_tania_.html